Prawo wniesienia odwołania przysługuje kandydatowi, który otrzymał decyzję o przyjęciu bądź nieprzyjęciu na studia. Zgodnie z art. 196 ust. 4 Ustawy z dnia 27 lipca 2005r. Prawo o Szkolnictwie Wyższym (Dz. U. z 2012r. poz. 572 z późn. zm.) podstawą uwzględnienia odwołania może być jedynie wskazanie naruszenia warunków i trybu rekrutacji na studia.
Przez decyzję w sprawie przyjęcia na studia należy rozumieć decyzję administracyjną, czyli akt administracyjny wydany przez Komisję Rekrutacyjną, doręczony kandydatowi w formie papierowej za zwrotnym potwierdzeniem odbioru. Decyzja kończy postępowanie w danej sprawie rozstrzygając o przyjęciu bądź nieprzyjęciu na studia.
Wnosząc odwołanie należy pamiętać o:
Odwołanie powinno być podpisane własnoręcznie przez kandydata i zawierać jego dokładne dane teleadresowe. Należy je kierować do JM Rektora UMP (za pośrednictwem Sekcji ds. Studiów Doktoranckich), a w uzasadnieniu wskazać konkretne uchybienia, jakie miały miejsce w procesie rekrutacji.